fredag den 23. januar 2009

Horsens stopper satsningen på Liga-badminton.

Horsens badmintonklub meddelte i dag at man fra næste sæson stopper satsningen på Liga badminton.

Hvad skal man så mene om det?
Er det synd for Horsens og jysk badminton? Går det ud over talentudvikliingen? Er det et tegn på at Badmintonligaen ikke er attraktiv og dermed ikke levedygtig ? Eller er det fornuftigt at man som enkeltstående klub ikke længere vil bruge penge på at ansætte topspillere, såvel udlændinge som danskere, til stadig stigende priser.

Jeg synes det er en fornuftig beslutning.

Jeg tror grundlæggende rigtig meget på BadmintonLigaen. Konceptet med 6 kampe passer godt til TV, og opfindelsen af golden sæt var virkelig et boost for spændingen.
Det har hele tiden været min opfattelse at BadmintonLigaen skulle udvikles, og gerne udvikles hurtigere end den naturlige evolution der har fundet sted igennem en årrække i både fodbold, håndbold og ishockey.

Jeg vil i en senere Blog komme ind på hvordan og hvornår jeg mener Ligaen skal udvikles, men i relation til Horsens’ og til dels Hvidovres beslutning om ikke længere at satse på liga badminton, så er der et par synspunkter som jeg gerne vil dele med denne blogs læsere.

BadmintonLigaen skal så vidt muligt bestå af store enheder som dækker et befolkningsmæssigt stort lokalområde. Hvis det ikke bliver tilfældet så tror jeg, med måske en enkelt undtagelse, ikke der i længden kan findes økonomi til dels at opretholde spændingen i Ligaen og dels at fastholde interessante profiler i Ligaen.
Disse to parametre er for mig at se de eneste interessante for TV.

Ligeledes mener jeg at DBF skal diktere et differentieret lønloft for spillerne i Ligaen. Dette må naturligvis gerne ske i samarbejde med de føromtalte store enheder, men i tilfælde af man ikke kan opnå enighed herom, så må DBF tage førertrøjen og udstikke den retning man ønsker at udvikle sit produkt i.
Den klare fordel ved lønloftet er at det sikrer, at øgede indtægter – og de skal skaffes - ikke bare klattes væk på at skrue spillerlønningerne i vejret.
Samtidig er det et brugbart redskab til at regulere styrken af de enkelte hold og dermed spændingen i Ligaen.

Jamen hvad så med det sportslige ? Det sportslige er et vigtigt element, men hvis vi ønsker TV-tid så er vi først og fremmest i underholdningsbranchen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar